SLIK UNNGÅR DU SKADER I HÅNDBALL

KNE-, ANKEL- OG SKULDERSKADER ER DE VANLIGSTE OG ALVORLIGSTE SKADENE

Uansett alder- og spillenivå. Blant 15-17 år gamle håndballspillere sto for eksempel ankel- og kneskader for nesten halvparten av alle skadene, fulgt av finger- (18%) og hodeskader (8%).

Kne- og ankelskader skjer som regel på grunn av en akutt vridning. Mange spillere har også smerter i kastskulderen på grunn av overbelastning.

Alvorlige skader i kne og ankel er skader enhver håndballspiller ønsker å unngå. Variert fysisk trening bidrar til en generelt bedre trent kropp som lettere kan motstå skader. 

Strukturerte og varierte oppvarmingsøvelser

Med balanse-, spenst- og styrkeøvelser som en del av oppvarmingen kan du få en god start på håndballtreningen. Øvelsene vi viser deg gjør deg til en bedre håndballspiller og bør bli en naturlig del av oppvarmingen i en hver trening og kamp.

På denne siden finner du noen eksempler på enkle løpsøvelser samt noen mer komplette oppvarmingsprogrammer.

Før du setter i gang med våre treningsprogrammer ber vi deg først å gjennomgå Fallhopptesten, en enkel test som alle utøvere bør gå gjennom for å sikre riktig utførelse av øvelsene i treningsprogram.

Samtidig kan denne testen bidra til å plukke ut utøvere som trenger spesiell trening i form av balanse-, koordinasjons- og styrkeøvelser for å unngå kne- og ankelskader.

Er du trener eller spiller selv aktivt for et ungdomslag anbefaler vi at du ser nærmere på treningsprogrammet "Unngå kne- og ankelskader", som er et komplett oppvarmingsprogram spesielt utviklet for unge håndballspillere.

Forskning fra Senter for idrettsskadeforskning viser at med dette programmet kan laget ditt kan unngå annenhver kne- og ankelskade!

De fleste alvorlige kneskader - korsbåndskadene - skjer under finte- og landingsbevegelser. Den beste måten å trene for å unngå korsbåndskader er å bedre knekontroll under finter og to-bens landinger.

Øvelsene vi viser deg i programmet "Unngå korsbåndskader" er spesielt viktig for kvinnelige spillere. Jenter har 4-6 ganger høyere risiko for alvorlige kneskader enn gutter.

Forskning har vist at man med dette 5-trinns programmet kan halvere risikoen antall korsbåndskader.

Ønsker du å se spesielt på program som kan redusere risikoen for ankelskader finner du en rekke inspirerende øvelser når du klikker på linken "Unngå ankelskader". Med litt fantasi kan du enkelt gjøre øvelsene også hjemme og tilpasse dem til det utstyret du har tilgjengelig.