ANKEL

Akutte ankelskader (”overtråkk”) er idrettsskade #1 – hver femte idrettsskade er en ankelskade! Og ankelskader skjer ikke bare i idrett; slike skader utgjør omlag 10 % av alle akutte skader som behandles hos lege.

I Norge regner man med at det er om lag 400-500 ankelskader hver dag, det vil si omtrent 150.000 hvert år.

I enkelte idretter, særlig lagidretter som fotball, basketball, volleyball og håndball, er opptil halvparten av alle akutte skader en ankelskade.

I løpet av en sesong kan et elitelag i fotball, håndball, basketball eller volleyball regne med at 2-3 spillere pådrar seg en ankelskade som gjør at de er borte fra trening og kamper i minst en dag.

Ankelskader dominerer også i individuelle idretter hvor landing etter hopp eller løping på ujevnt underlag er sentrale elementer, som for eksempel orientering.

Ankelskader skjer oftest i forbindelse med stopp, vendinger, hopp eller landing ved at en lander forkjært på bakken eller på foten til en annen spiller. Dette fører til at ett eller flere av leddbåndene på utsiden av ankelen ryker helt eller delvis.

Heldigvis går det som oftest raskt å komme seg etter en ankelskade; de fleste er tilbake i full trening etter én til noen få uker. Men det kan ta lengre tid, og enkelte plages av stivhet og smerter i mange måneder.

En av konsekvensene av en leddbåndskade i ankelen er at risikoen for nye skader øker betydelig, særlig det første året etter en skade. For enkelte ender det med en ustabil ankel, som gjør at de tråkker over igjen og igjen. Men akutte ankelskader kan unngås!

Sjansen for en ny skade kan mer enn halveres - gjennom spesielle balansetreningsprogram, eller ved å bruke tape eller ortoser (støttebandasjer).

Tren balanse- og koordinasjonsøvelser for å unngå ankelovertråkk.

 




Denne websiden krever Adobe Flash Player installert. Klikk på knappen under for å få siste versjon av Flash Player.

Get Adobe Flash player

Se alle artikler >